Cairns, Palm Cove

16 april 2016 - Airlie Beach, Australië

10 april 2016

Vannacht niet heel veel kunnen slapen, dus waren alweer vroeg wakker..
In Cairns zelf is niet heel erg veel te zien, veel barretjes en restaurantjes, een boardwalk langs de zee en een groot openbaar zwembad waaromheen iedereen lekker lag te relaxen. Echt een backpackers stad.
Het weer zat nog wat tegen, af en toe een flinke regenbui. Maargoed het was niet koud, dus we mogen niet klagen. Er was een soort outdoor paintball toernooi aan de gang, daar konden we droog op een kleine tribune zitten. Dus hebben we daar maar een poosje zitten kijken, was nog best leuk om te zien.
We hadden onze huurauto vanmorgen al opgehaald, een Ford Kuga, lekker groot bakkie! En begin van de middag gingen we op weg naar ons hotel in Palm Cove, zo'n 25 km boven Cairns. Daar zullen we voor 3 nachten blijven. Een prachtig hotel bijna direct aan zee met een hele mooie kamer, mooi zwembad en de zon begon ook nog eens te schijnen! We hebben dus vanmiddag lekker even geluierd bij het zwembad. Daarna een klein wandelingetje over het strand gemaakt en gezellig een hapje gegeten aan de boulevard met uitzicht op zee.

11 april 2016

Vandaag is een dag waar we toch wel extra naar uit gekeken hadden: snorkelen en duiken bij het Great Barrier Reef! In de haven van Cairns leken alle boten zo ongeveer rond dezelfde tijd te vertrekken, dus het was een lekkere soort van georganiseerde chaos! Maar uiteindelijk onze boot gevonden, en eenmaal aan boord konden we gelijk aan de slag met het invullen van al het verplichte papierwerk. Vanuit de haven voer de boot in zo ongeveer anderhalf uur naar de "Outer Reef". Er waren flinke hogen golven, dus de boot ging aardig op en neer. Kotszakjes werden dus hier en daar al tevoorschijn gehaald, maar wij hadden gelukkig geen last van zeeziekte! Mattijs kreeg onderweg een instructie over het duiken. We zouden bij 3 verschillende riffen stil gaan liggen en Mattijs was de 2e en 3e keer aan de beurt om te gaan duiken. Opeens zagen we ook nog 2 bekende gezichten, waren het de 2 Belgische broers die bij Alice Springs ook in onze toer zaten. Dus nog even een beetje bijgekletst. Inmiddels waren we bij het 1e rif, daar konden we dus samen snorkelen. Het was weer even wennen in het begin, met de flippertjes en de snorkel, maar al snel hadden we de smaak weer te pakken. En jahoor het duurde ook niet lang voordat we konden zien waar het Great Barrier Reef om bekend staat! Prachtige koraalriffen in allerlei verschillende kleuren en maten, en heel veel grote en kleine mooi gekleurde vissen. Maar we konden ook gelijk zien hoe kwetsbaar het rif is, zo zonde om ook heel veel dood koraal te zien! Tussen de 1e en de 2e tussenstop konden we naar een praatje luisteren van Sam, een maritiem biologe, over de koralen en vissen die we in dit gebied kunnen zien. Mattijs ging zich vlak voor de 2e stop klaarmaken voor zijn 1e duik. De laatste keer was alweer 3 jaar geleden in Egypte, dus was het wel weer een beetje spannend. Nicoline stond ondertussen druk foto's te maken. Eenmaal in het water werkte de duikbril niet echt mee, die liep steeds vol met water. Maar nadat alles weer onder controle was kon ik ( Mattijs dus ) en nog 2 dames onder begeleiding van Kante, de Japanse instructeur, de diepte in. Blijft toch iets heel bijzonders dat duiken, en ook nu weer zie je zo veel mooie aparte dingen onder water. Bij een enorme zeeschelp gebaarde Kante dat ik hem maar is moest aanraken, gelijk dichtklappen dat ding natuurlijk...toch even schrikken! Ondertussen ging Nicoline alvast lunchen en weer lekker snorkelen. Na een klein half uurtje zat voor Mattijs de 1e duik er op en kon ook hij aanvallen bij de lunch. Bij de derde stop ging Mattijs weer duiken met dezelfde Japanse vriend, Kante. Dat ging al een stuk soepeler, en mocht nu ook wat meer alleen rond zwemmen. En het bleef genieten geblazen van die wonderlijke onderwaterwereld...misschien toch maar gaan voor een duikbrevet de volgende keer! Toen Mattijs terug was van zijn duik hebben we samen nog even gesnorkeld en toen was het alweer tijd om terug te gaan naar het vaste land. In Cairns hebben we nog even een lekker burgertje gegeten en zijn daarna weer terug gegaan naar het hotel.

12 april 2016

Vanmorgen gingen we naar Kuranda. Een plaatsje bovenop een berg middenin het tropische regenwoud. Op de heenweg gingen we met een leuk oud treintje, de Kuranda Scenic Railway, naar boven vanaf Freshwater Station. Onderweg kregen we informatie over de bouw van het spoorlijntje, de omgeving en bevolking. We kwamen onderweg allerlei tunnels, prachtige vergezichten en watervallen tegen. Eenmaal in Kuranda zijn we wat door het plaatsje heengelopen. Een kleurrijk plaatsje, met heel veel aparte grote bomen langs de weg. We hadden gelezen dat er 2 leuke markten zouden zijn, maar dit viel een beetje tegen. Op de markten waren veel kraampjes dicht. Alleen de hoofdstraat had wat leuke winkeltjes. In het dorpje bevond zich ook een klein dierenparkje, Koala Gardens. Met onder andere krokodillen, kangoeroes en koala's. En met de koala's moest natuurlijk even geknuffeld worden. Super zacht wollig beestje! Daarna konden we ook nog de kangoeroes voeren, maar die hadden denk al teveel gegeten, als je het voer vlak voor hun neus hield aten ze het nog niet op. Uiteindelijk at er 1 een paar brokjes voer uit de hand van Nicoline, maar daar hield het ook wel mee op. In Kuranda liepen we rustig op het gemakje terug naar het stationnetje, maakten daar nog wat foto's en gingen toen naar de Skyrail. We gingen terug met de kabelbaan! We zaten met z'n tweeën in een gondel. We gingen over het mooie regenwoud heen. Was wel erg hoog! Onderweg stopten we twee keer waar we een rondje langs wat uitzichtpunten konden lopen voor we onze weg weer vervolgden. Eenmaal beneden gingen we naar Tjapukai. Een soort themapark over de aboriginals in dit gebied. Er was bijna niemand in het park, dus we dachten nou wat gaat dit worden... We begonnen in het eerste hutje met een uitleg over het eten en over medicijnen van de aboriginals. We zaten eerst met 6 mensen en later kwam er nog een gezin van 5 bij, dus uiteindelijk hadden we een aardig groepje. Hierna gingen we door naar een ander hutje waar een man wat uitleg gaf over wapens en didgeridoo's. Vervolgens stond er een soort dans show op het programma. Daar werd natuurlijk op de didgeridoo gespeeld en verschillende dansen uitgevoerd. Ook werd voorgedaan hoe vuur gemaakt werd met een vuurstok op een ander stukje hout, met daaronder wat droge stro. Toen de man het voordeed kwam er al snel rook vanaf, maar toen het publiek het ook mocht proberen bleek dit toch iets moeilijker te zijn dan het leek. Mattijs heeft het ook geprobeerd, maar het lukte hem ook niet om er rook vanaf te krijgen. Daarna konden we nog zelf met boemerangs en speren gaan gooien. We kregen een korte uitleg en daarna ging Nicoline eerst een poging wagen. En jahoor hoppa! In 1x een prachtige worp! Goed hoog en ver en hij kwam weer recht op haar af. Ze was de boemerang even kwijt in de lucht, zo snel ging die. Dus voor ze het wist vloog ie tegen haar aan. Een perfecte worp dus! Bij Mattijs ging het helaas iets minder goed, hij vloog steeds de verkeerde kant op. Daarna gingen we door naar het speerwerpen. Dit ging Mattijs weer iets beter af dan Nicoline, ieder zijn ding..! Tot slot kregen we een soort film/voorstelling te zien over waar de aboriginals van deze regio vandaan kwamen en hoe hun cultuur in elkaar steekt. Na afloop hield 1 mannetje nog een praatje over de vele verschillende aboriginals stammen in Australië en hij legde wat uit over de rotstekeningen die in deze regio gemaakt werden. Al met al weer heel wat wijzer geworden over de cultuur en leefwijze van de oorspronkelijke bewoners van dit prachtige land!

1. Tia:
    16 april 2016
    Hoi Mattijs en Nicoline. Ik ben heel blij dat jullie het snorkel- en duikavontuur zo beleefd hebben. Onlangs op TV een documentaire gezien over het kwetsbare rif en mensen die er op gaan staan en stukken meenemen. Zoals jullie ook al schreven, dat is zo verschrikkelijk jammer.
  2. Ben en Margriet:
    18 april 2016
    Hoi lieve mensen,

Vandaag, 18 april : van harte gefeliciteerd Nicoline met jouw verjaardag!
    Heel apart om daar in dat prachtige land je verjaardag te vieren!!
    liefs en groetjes,
    Ben,Margriet,Esther,Mirjam