Katherine en Litchfield NP

10 april 2016 - Palm Cove, Australië

7 april 2016

Via Kakadu Highway en Stuart Highway kwamen we na een kleine 3 uur aan in Katherine. Ons huisje lag zo'n 25 km buiten de stad in Nitmiluk National Park, naast de Katherine River.
Veel meer dan wat rondvaarten of wandelingen maken bleek er niet te doen te zijn. Omdat we de volledige cruise wat te duur vonden kozen we voor de goedkopere "Ferry" naar de Southern Rockhole, scheen een leuk waterpoeltje met een mooie waterval te zijn waar ook nog in gezwommen kon worden.
We zaten op de boot met 5 anderen die een tour over de rivier deden, wij zouden alleen afgezet worden bij Southern Rockhole. De kapitein had dit alleen niet helemaal goed begrepen. Wij wisten niet precies hoelang de overtocht zou duren dus gingen maar mee met de rest (we moesten 1x een stukje over land lopen om in de volgende boot te stappen) en het was allemaal reuze interessant wat de kapitein vertelde. Uiteindelijk kwamen we aan bij het "einde" van de 2e Gorge en toen zei de kapitein: nou nu gaan we weer terug. Dus wij dachten we vragen maar even hoe dit nu precies zit. Bleek dat we de hele tour waren mee gegaan...
Omdat we toch nog naar de Rockhole wilden heeft de kapitein ons daar afgezet en kwam ons 3 kwartier later weer halen. Was allemaal geen probleem, hoefden niets extra te betalen. We hebben 26 dollar pp betaald in plaats van 89 dollar voor de cruise, we blijven Hollanders dus dat was wel een leuk mazzeltje!
De Rockhole viel uiteindelijk een klein beetje tegen. Het was een heel klein poeltje, het water was troebel en er was zo aan het eind van het regenseizoen van de waterval weinig over, alleen wat druppels die langs de wand van de rots naar beneden sijpelde. Maar Mattijs durfde het toch aan om er even in te gaan! Nicoline hield het maar even voor gezien...nou ja ze durfde dus gewoon niet!
Terug op de camping hebben we nog even in het zwembad gezwommen en daarna een hapje gegeten. Tijdens het eten kwam er een wallabi rustig voorbij huppelen met een klein baby'tje in haar buidel, zo lief!

8 april 2016

Vanmorgen wilden we nog een kleine wandeling doen in Katherine voordat we naar Litchfield National Park gaan. De wandeling naar Baruwei Lookout was ongeveer 5km. Eerst omhoog met de trap naar een punt waar we mooi uitzicht hadden over de rivier en daarna nog een flink stuk bergaf. Het was een mooie, maar hete wandeling.
Daarna zijn we naar Litchfield gereden, wat ook weer zo'n 3 uurtjes rijden was.
De spullen weer in het huisje gebracht en vervolgens het park ingegaan.
Vandaag wilden we langs wat watervallen waar ook gezwommen kon worden.
Nou dit was een heel stuk beter dan de Rockhole van gister. Eerste stop, Florence Falls. Een prachtig grote waterval, met een flinke poel helder water eronder. Zo mooi!
Daarna zijn we naar de volgende waterval gereden, Buley Rockhole, dit waren eigenlijk allemaal kleine achtereenvolgende watervallen met kleine poeltjes eronder. Ook heerlijk verfrissend.
Daarna door naar de laatste waterval van vandaag, Tjaetaba Falls. Dit was een aardig stukje lopen over allemaal los liggende steentjes en we dachten toen we uit de auto stapten dat dit wandelingetje wel zou lukken op onze slippertjes. Nou viel dat dus even tegen! Smalle rotspaden heuvel op, maar we hadden het gered!
We kwamen aan de bovenkant van een flink hoge waterval uit. Bovenop konden we zwemmen in een klein poeltje. Een Nederlands gezinnetje ging net weg, dus hadden we de poel voor onszelf!

9 april 2016

Vanmorgen zijn we weer op tijd opgestaan, we wilden namelijk nog een paar watervallen bekijken. Eerst zijn we naar Tolmer Falls gereden. Daar hebben we een wandelingetje van zo'n 3 km gedaan naar een mooi uitzichtpunt over deze hoge waterval. Was prachtig. Daarna zijn we doorgereden naar Wangi Falls. Dat was opzich maar een heel klein stukje lopen naar de watervallen. Maar Mattijs wilde graag nog 400 meter doorlopen, omhoog naar Treetops Lookout. Daar was alleen jammer genoeg niets te zien, alleen tree tops... Mattijs wilde graag nog het rondje naar de top van de waterval afmaken, was maar 1,6 km lopen. Maar Nico hield het daar even voor gezien, die ging lekker vast terug naar beneden.
Gelukkig maar, want bovenop was niet zo heel veel te zien achteraf! Haha...leuk.
Daarna zijn we nog even langs de Magnetic Termite Mounds gereden. We verwachtten termietenheuvels van 3 meter hoog te zien, maar het enige wat vanaf het uitzichtpunt te zien was waren hele lage platte termieten heuvels...de hoge lagen in de verte verscholen achter heel hoog gras. Gelukkig zagen we even verderop een hele hoge termietenheuvel staan, daar zijn we even stiekem door het hekje geklommen om een goede foto te nemen. Die dingen voelen net aan als steen zo hard!
Daarna zijn we weer in de auto gesprongen om richting Darwin rijden. Met onderweg een kleine tussenstop bij de Jumping Crocs. Want Mattijs vond die krokodillen cruise bij Kakadu niet spectaculair genoeg.
We gingen een uur varen op de Adelaide River, waarbij we krokodillen hoog uit het water zouden zien springen. Eenmaal op de rivier kwam er algauw een krokodil op de boot af. De ranger had een soort hengel met daaraan een stuk varken. De eerste krokodil, Nifty, had er niet echt zin in. Een stuk verderop kwamen we steeds meer krokodillen tegen die wel graag omhoog kwamen voor dat lekkere hapje, en ze maakten hun naam van Jumping Crocs meer dan waar. Machtig mooi om te zien!
Er vloog ook een zeearend rond de boot die zat te azen op het stukje vlees. Nadat de krokodillen hun portie hadden gehad kreeg de arend ook zijn kans. Prachtig om te zien zo'n grote vogel vlak boven het water.
Van Adelaide River was het nog maar een klein stukje naar Darwin. We hebben nog een beetje in de stad rondgelopen, wat gegeten, en toen maar naar het vliegveld gegaan voor onze vlucht naar Cairns.
Eenmaal in Cairns (het regende helaas..) kwamen we in een hostel met gedeelde badkamer. Dit was even behelpen, maar gelukkig was het maar voor 1 nachtje...

1. Cora:
    10 april 2016
    Prachtige foto's met jullie nieuwe foto toestel.
    Goeie investering
  2. Ben en Margriet:
    14 april 2016
    Hee jongelui,
    Wat genieten jullie toch! Geweldige foto's, kunnen jullie nog heel lang nagenieten. Voor vandaag, de 14e, gefeliciteerd met jullie (schoon)vader!
    groetjes