Myella Farm, Hervey Bay (Fraser Island)

23 april 2016 - Brisbane, Australië

16 april 2016

Vanmorgen zijn we vanaf Airlie Beach vertrokken naar Baralaba. Daar gaan we 2 nachtjes logeren op een boerderij. Het was ongeveer 6uur rijden, maar met afwisselen prima te doen!
Vlak voordat we bij de boerderij waren kwamen we al een kudde koeien tegen midden op de weg. Dus we moesten even wachten met de auto tot alle koeien voorbij gelopen waren. Best grappig om te zien.
Even later kwamen we dan aan op de boerderij. Lynn, de eigenaar van "Myella Farm Stay", legde ons wat uit over de historie van de boerderij en hoe onze dagen er een beetje uit zouden gaan zien. Ook huppelde er een super lief klein kangoeroetje op de farm, Roxy. Ze had geen moeder meer en wordt door Lynn en haar familie nu groot gebracht.
Toen we een beetje hadden opgefrist na de lange rit zijn we gaan helpen met de kalfjes melk geven. 3 kalfjes moesten ieder 1 fles krijgen. Na een hoop geduw en geloei hadden alle 3 de kalfjes een fles melk op. Daarna moesten we even wat andere kalfjes uit het veld gaan halen om ze achter de hekken te doen voor de nacht i.v.m. de dingo's. Dat was moeilijker dan gedacht, maar uiteindelijk hebben we het toch voor elkaar gekregen. Rond 18uur gingen we eten. Er waren ook wat Australiërs, gezellige mensen waarmee we de rest van de avond hebben doorgebracht. 1 gezin met 1 dochter van een jaar of 3/4 en een zoontje van een paar maanden oud. 1 vader met zijn dochter van een jaar of 3/4 en nog een kerel, hij was alleen. De mannen van het gezelschap werkten samen, zo hebben ze elkaar leren kennen.
Was een gezellig avondje!

17 april 2016

Vanmorgen stonden we vroeg op voor het ontbijt. Roxy huppelde ons al gelijk tegemoet, zo lief! We waren verder nog alleen maar hoorde steeds "good morning", "good morning"! Dat bleek de huis papegaai Pink Floyd te zijn, die nog veel meer grappige teksten uit z'n snavel gooide!
Natuurlijk moesten we zelf onze eitjes gaan verzamelen voor het ontbijt. Die gekke kippen wilden eerst niet opzij, maar uiteindelijk alle eitjes kunnen verzamelen met de 2 kleine meisjes en hun vaders. Was erg leuk om te doen. Daarna dus ontbeten.
Russel werkte op de boerderij, dus die was er om een uur of 7.
Hij had ergens in een prikkeldraad hek een possum gezien die vastzat en hij vroeg of we meewilden om het beestje te bevrijden.
Daarna hebben we samen met Russel de paarden verplaatst van de ene wei naar de andere wei. Daar moesten we alle paarden in een apart hok doen waar ze wat voer kregen. Toen dat klaar was was het tijd voor een bakkie koffie/thee. Om 11uur kwam er een grote bus met jongeren die hier ook een dag zouden doorbrengen.
Wij kregen ondertussen zweep les van de oude man van de boerderij, Peter de vader van Lynn. Dat was nog flink moeilijk zeg, uiteindelijk werden we er steeds handiger in.
Daarna was het tijd voor de lunch.
Na de lunch gingen we paardrijden met nog 8 jongeren van de groep en Kayla, zij werkte ook op de boerderij.
Nico mocht op paard Floss een bruin paard. En Mattijs kreeg paard Mandrake een zwart paard. We hadden vanmorgen al een soort van lesje gekregen van Russel op 2 zelfgemaakte paarden dus we wisten al een beetje hoe of wat.
Russel hielp ons allebei op ons paard en liet ons een beetje oefenen met gaan lopen, stoppen, naar links en naar rechts etc. Dat was wel even wennen.
Toen iedereen op een paard zat gingen we op pad.
We hebben zo'n 2uur gereden door velden met mooie landschappen en we kwamen regelmatig wat kangoeroes tegen. Toen we terug waren hebben we lekker even opgefrist in ons huisje en de rest van de middag eigenlijk weinig uitgevoerd.
Na het avondeten waren we erg moe dus zijn we lekker op tijd naar bed gegaan.

18 april 2016

Vanmorgen ietsje later opgestaan, ontbeten, iedereen gedag gezegd en weer op pad gegaan naar Hervey Bay. Zo ongeveer 5/6uur rijden.
Dit ritje was wat minder relax dan de andere wegen die we gehad hebben.
Vandaag was het erg bochtig omhoog en omlaag en een paar stukken onverhard. Na wat afwisselen kwamen we rond 15uur aan in Hervey Bay. Een prachtig plaatsje aan het strand.
Omdat Nicoline vandaag jarig is zijn we lekker uit eten geweest. Voor het eten hebben we lekker een stuk over het strand gelopen tijdens de zonsondergang.

19 april 2016

Vanmorgen lekker een beetje uitgeslapen. Nicoline ging lekker op het strand in de zon liggen terwijl Mattijs nog even in het huisje bleef.
Begin van de middag even wat boodschapjes gedaan en daarna nog even een middagdutje gedaan. We waren eigenlijk best moe...dus zo'n relax dagje is dan wel even lekker om weer op te laden. Eind van de middag zijn we naar de haven gegaan want we hadden toch nog even een sunset cruise geboekt, 2 uurtjes varen tijdens de zonsondergang. Hoe romantisch! Helaas was het een beetje bewolkt voor de zon, maar desalniettemin kleurde de lucht prachtig geel, rood, paars.

20 april 2016

Vanmorgen vroeg gingen we onze 4WD Jeepje ophalen voor een dagje op Fraser Island.
Het grootste zand eiland ter wereld. Daar hadden we dus wel een 4WD bij nodig!
Eerst kregen we wat uitleg over de auto en het eiland, daarna konden we op pad gaan. We gingen op de ferry van 8.30uur. Het was ongeveer een half uurtje varen.
Eenmaal aangekomen zette Mattijs de auto in 4 wheel drive gezet en konden we gaan! Het was best even wennen om over al die zandweggetjes heen te rijden, maar Mattijs vond het prachtig dus die scheurde lekker over het eiland heen.
We hadden een paar punten geplant waar we heen wilden, eerst moesten we dwars over het eiland om aan de andere kant van het eiland op het strand uit te komen.
Dat was best een pittig stukje, door kuilen en over hobbels.
Toen we op het strand waren aangekomen reden we eerst naar het meest noordelijke punt wat we graag wilden zien. Het strand, de "snelweg" van het eiland, reed overigens een stuk prettiger dan de binnenweggetjes. Eerst gingen we naar de "SS Maheno shipwreck". In 1935 aangespoeld op Fraser Island door een cycloon. En een stukje verderop waren de "Coloured Sands" te zien. De naam zegt het al, gekleurd zand.
Daarna reden we weer terug naar het zuiden en kwamen we langs Eli Creek.
Eli Creek is het grootste riviertje van het eiland dat meer dan 4 miljoen liter kraakhelder water per uur de oceaan in stroomt. We zijn even door het riviertje stroomafwaarts gelopen, was heerlijk verkoelend. Het laatste stukje op het strand heeft Nico zelfs ook nog even een stukje gereden! Na een kleine tanktops zijn we doorgereden naar "Lake Mckenzie". Een ontzettend mooi meer met prachtig helder zoet, turqoise/blauw water en een wit zandstrand. Hierna zijn we doorgereden naar "Central Station", een oud houthakkers "dorpje" midden op het eiland. Daar hebben we een klein wandelingetje gemaakt langs "Wanggoolba Creek".
Toen was de dag alweer voorbij en zijn we teruggereden naar de Ferry. Was echt een ontzettend mooi eiland!

1. Tia:
    23 april 2016
    Wat een belevenissen weer zeg. Zijn er toch een boer en boerin in jullie verloren gegaan?
    Wij wensen jullie alvast een hele goede thuisreis!!!
  2. Mattijs:
    23 april 2016
    Dank je wel Tia, en het is eigenlijk 1 grote belevenis geweest...Maar zó veel verschillende dingen gedaan, maar helaas nu weer op het vliegveld om naar huis te gaan. Maar toch ook wel weer fijn, de energie is wel een beetje op na al die avonturen!