Mission Beach, Airlie Beach

19 april 2016 - Hervey Bay, Australië

13 april 2016

Vanmorgen uitgecheckt uit ons hotel in Palm Cove, daar nog even een stukje over het strand en de pier gelopen en toen zijn we weer richting Cairns vertrokken. Daar hebben we geluncht, wat souvenirs gekocht en wat boodschapjes gedaan.
Daarna onze weg vervolgd richting Mission Beach. Dit was ongeveer 2 uurtjes rijden.
Onze slaapplaats van vanavond is Sanctuary Reatreat. Bij aankomst op de parkeerplaats konden we bellen dat we er waren en de eigenaresse kwam ons toen even later ophalen met een 4x4. Dat was wel nodig ook, want we gingen ontzettend steil omhoog. Er was 1 groot gebouw boven op de berg. Daar was op de benedenverdieping douche en toilet, wasmachines, een klein keukentje en plekken om rustig te zitten. Op de bovenverdieping kon je zitten met prachtig uitzicht over het regenwoud en daarbij kon een hapje en drankje besteld worden. Ook was er een soort grote zithoek,  waar je gewoon lekker kon luieren. Daar stonden ook allerlei foldertjes boeken en spelletjes. Om dit grote gebouw heen stonden allerlei kleine hutjes. Het enige wat erin stond was een bed en 2 nachtkastjes. Het frame was van hout, maar de rest van het hutje was van gaas. Het was dus net of je buiten sliep.
We hebben even de spullen in het hutje gebracht en zijn toen in het grote gebouw op de bovenverdieping van het prachtige uitzicht gaan genieten met een wijntje en een biertje erbij. Nadat we het eten voor vanavond vast besteld hadden bij de eigenaresse  hadden we nog zin om even te zwemmen. Het zwembad was een stukje naar beneden via kleine steile paadjes. Het was maar een heel klein (koud) zwembadje met heel veel muggen erboven, maar was wel even lekker om af te koelen. Daarna lekker gedoucht en een beetje uitgerust. Het weer begon iets te veranderen, er kwam steeds meer wind en af en toe een klein buitje.
Om 18.30 stond het eten klaar en het zag er niet alleen prachtig uit, het was ook nog echt ontzettend lekker!
Daarna de rest van de avond lekker relax knus op de bank gezeten, buiten werd het weer steeds slechter. Het waaide ontzettend hard en de regen kwam met bakken uit de hemel. Zo bovenop de berg gierde de wind langs het grote huis, was wel mooi om te horen. Uiteindelijk dachten we lekker te gaan slapen. Hier is niet veel van gekomen. De hele nacht bleef het flink hard waaien en regenen. Doordat ons hutje helemaal open was leek het of alles uit elkaar waaide. Dit maakte veel lawaai, dus we waren om de haverklap wakker. Maar dit hoorde wel echt bij de ervaring, want het was wel heel mooi wakker worden in het hutje met al die geluiden van dieren om je heen.

14 april 2016

Vandaag hadden we een lange rit van ongeveer 6 uur voor de boeg. Maar opzich, ondanks de onrustige nacht, voelden we ons niet eens zo heel erg moe. Dus na een bakkie koffie en een kleine stop bij het strandje zijn we gaan rijden naar Airlie Beach.
We hebben bijna de hele weg regenbuien gehad... maarja we zaten droog in de auto dus voor vandaag maakte het niet zoveel uit.
Mattijs had zijn slippers gesloopt, dus in Airlie Beach moesten we eerst even op zoek naar nieuwe slippers. We liepen in het dorpje langs een soort kroegje waar live muziek gespeeld werd. Klonk erg leuk dus besloten daar even een drankje te doen voor we naar ons huisje zouden gaan om te eten.
's Avonds regende het nog steeds veel,  maar met goede hoop voor morgen zijn we maar gaan slapen. Morgen gaan we varen langs de hele mooie Whitsundays, dus het zou wel fijn zijn als het weer dan wat beter is.

15 april 2016

Vanmorgen toen we wakker werden regende het helaas nog steeds...
Om 7 uur moesten we op de boot zitten voor een half uurtje varen naar onze eerste stop: Daydream Island. Op de boot leek de lucht ietsje op te klaren, dus wie weet valt het toch mee vandaag. Aangekomen op Daydream Island zijn we eerst naar een resort gegaan voor een zeer uitgebreid ontbijtbuffet. Dus dat werd natuurlijk weer veel te veel eten, maar we hebben zo alvast een goede bodem.
Daarna ontmoetten we onze gids Nick en de rest van de groep waar we vandaag het een en ander mee gaan doen. Nick gaf een kleine tour (tussen wat flinke regenbuien door) over Daydream Island.
Eerst liepen we langs het grootste openlucht aquarium van het zuidelijk halfrond, Living Coral Reef Lagoon. Er zwommen haaien, pijlstaartroggen en allerlei andere mooi gekleurde visjes.
Daarna liepen we naar de Daydream Island Mermaids, deze 3 zeemeerminnen stonden aan een punt van het eiland in het water.
Toen liepen we naar Lover's Cove, een klein strandje waar vissen gevoerd konden worden. Nick had wat kleine doosjes met voer, nodigde de groep uit om in het water te komen staan en gooide wat voer in het water. En jahoor, daar kwamen de vissen. Ze waren best wel heel erg groot en zwommen zo langs en tussen je benen door. Grappig gevoel. Ook was het wel heel fijn dat daar de zon even scheen, daar konden we gelijk even van genieten. Na Lover's Cove liepen we terug naar het aquarium want de vissen zouden daar gevoerd gaan worden. Onderweg kwamen we weer wat wallaby's tegen. Nick vertelde dat als je je klein maakt en rustig naar een kleine wallaby loopt, je ze dan kunt aaien. Dit moest Nicoline natuurlijk even proberen. De eerste sprong helaas weg, maar toen zat de ander ook wel dichtbij en die bleef zitten dus Nico kon hem zo aaien. Erg leuk.
Daarna dus doorgelopen naar het aquarium waar de roggen gevoerd werden. Er werd verteld dat ze ook gingen proberen om haai Bruce te voeren, maar dat dat niet altijd lukt omdat ie niet altijd zin heeft. Maar vandaag had ie gelukkig wel trek, was een mooi gezicht hoe de haai een stuk vis van een stok af at. De roggen werden met de hand gevoerd. Na het voeren was het tijd om weer naar het haventje te gaan.
We stapten op de boot richting Hamilton Island. Was zo ongeveer 45 minuten varen.
Onderweg af en toe een regenbui maar bij aankomst op Hamilton Island scheen de zon weer! Eerst legde Nick uit wat hier de mogelijkheden waren. We mochten na de lunch zelf kijken wat we gingen doen: of je kon een beetje winkeltjes kijken bij het haventje of je kon naar de andere kant van het eiland lopen (ongeveer 10 minuten). Daar was een mooi strand en resort waar eventueel gezwommen kon worden.
Maar eerst was het tijd voor de lunch bij Marina Tavern. Een restaurantje aan de haven. Mattijs bestelde een steak en Nico chicken parmigiana, was ontzettend lekker.
Bij het restaurant viel het op dat er erg veel kaketoes in de haven waren. Ook kwamen we erachter dat die beesten best heel brutaal zijn. Op een tafeltje verderop stond nog wat eten nadat mensen weg waren gegaan. Binnen 2 tellen zaten er zo 6 kaketoes op de tafel lekker te smikkelen van de patat. Geinig om te zien. Uiteindelijk werden ze steeds brutaler en kwamen ze van je bord eten terwijl je er nog vlakbij zat. Wel leuke foto's kunnen maken!
Na de lunch zijn we naar de andere kant van het eiland gelopen. Het weer was nog steeds goed. Eenmaal bij het strand zijn we een stukje naar een zandbank gelopen, het was eb. Helaas begon het toen ineens weer keihard te regenen dus snel terug naar het resort gegaan en daar even geschuild voordat we weer terug liepen naar de haven.
Om 13:15uur ging de boot weer verder richting Whitehaven Beach. Een prachtig wit zandstrand van 7 km lang. De zee was flink ruig, erg hoge golven en af en toe een kleine bui. Her en der werden de kotszakjes alweer uitgedeeld, maar wij hadden gelukkig nergens last van. Van ver konden we al zien dat het zand op Whitehaven Beach inderdaad ontzettend wit is! Eenmaal aangekomen eerst natuurlijk wat foto's gemaakt en daarna even de zee ingedoken. De zon liet zich af en toe even zien en op Whitehaven Beach zelf hebben we gelukkig geen regenbui gehad! Was heerlijk even anderhalf uur chillen op het strand.
Daarna op voor de terugreis van zo'n 2uur. De kapitein waarschuwde ons voor een 5 minuten rollercoaster. En dat was het, supergaaf! De boot schommelde flink heen en weer over de mega hoge golven, we kregen af en toe een splash water over ons heen maar dat was heel niet erg!
Al met al was het een heerlijk dagje met gelukkig niet al te veel regenbuien, en toch nog een lekker zonnetje!

1. Tia:
    19 april 2016
    Het is maar goed dat jullie een reisblog bijhouden. Je zou anders vergeten wat je allemaal ziet en meemaakt. Want dit was natuurlijk ook weer iets om nooit te vergeten. Heb ik het goed dat dit jullie laatste week in Australië is?
  2. Anneke:
    19 april 2016
    hele mooie foto's van dat witte strand.. en weer een leuk reisverslag.
    nog lekker genieten deze week.
  3. Mattijs:
    20 april 2016
    Ja nog een paar daagjes, het einde is in zicht...Maar zijn ook wel blij dat wel de blog bijhouden, is allemaal niet te onthouden anders!