Alice Springs en the Outback

5 april 2016 - Kakadu National Park, Australië

1 april 2016

Iets over 6 werden we opgehaald bij het hotel met een 4WD bus. We hadden weer geluk met de gids, een hele leuke super enthousiaste jonge dame, Dahna. We zaten in de bus met een Deens stel en een Duits stel. De rit naar onze eindbestemming van vandaag, Uluru ( Ayers Rock ) , zal zo'n 5 uur duren. Onderweg zijn we een aantal keren gestopt, onder andere bij een Camel Farm waar kameel gereden kon worden, en Mount Ebenezer Roadhouse waar je Aboriginal kunst kon kopen. Beide niet gedaan trouwens. Ook stopten we 1 keer omdat daar volgens Dahna haar hout gedropt was voor het kampvuur van vanavond, nou dat was dus een goeie grap want we mochten het dus zelf gaan sprokkelen!
Tegen de middag kwamen we bij ons kamp aan. Er stonden een aantal 2 persoons tenten in een kring met in het midden plek voor het kampvuur. Hier hebben we eerst geluncht in de kleine primitieve Campkitchen, terwijl Dahna op het vliegveld de rest van de groep ging halen.
Dat waren 1 Nederlands stel (uit Boskoop),  Belgen: moeder en zoon, nog 4 Belgen: ouders met hun 2 zoons en nog een Duits stel.
Na een kleine kennismaking gingen we met de hele groep naar Uluru. Eerst moesten we stoppen bij het cultureel Centre om wat meer te weten te komen over de cultuur van het Anangu Aboriginalvolk die in dit gebied leven. Daarna mochten we dan naar de grote rode rots, Uluru.
De temperatuur was inmiddels al aardig opgelopen naar de 35 graden, en wat ook opviel was de vele irritante vliegen die constant rond je hoofd vlogen. Maar nam niet weg dat het echt indrukwekkend was om er zo van dichtbij rond te lopen. Dahna vertelde allerlei verhalen bij de rots en liet daarbij muurschilderingen en grotten met voor het Ananguvolk belangrijke plekken. Voor elk verhaal zien de Aboriginals bewijzen op de rots, je hebt soms wat fantasie nodig maar dan zie je het wel! Ook legde ze uit wat een aantal tekens betekenden die de Aboriginals in hun kunst en muurschilderingen gebruiken.
Ze vertelde ook dat de meeste aboriginals in de steden, zo ook in Alice Springs en Adelaide, verstoten aboriginals waren. Zij hebben elkaar opgezocht en meestal loopt dit dan uit in criminaliteit en alcoholmisbruik.
Na de wandeling gingen we naar een uitzichtpunt om de zonsondergang (met een glaasje champagne!) over Uluru te bekijken. Het was ontzettend mooi om de rots van kleur te zien veranderen.
Terug in het kamp had Danny, een collega van Dahna, het eten al klaarstaan voor ons. Pasta met Bolognese saus en kangoeroe vlees! Het was heerlijk. Na het eten hebben we nog even bij het kampvuur gezeten, blijft leuk zo'n lekker vuurtje stoken. Daarna zijn we maar op tijd gaan slapen omdat we de volgende ochtend vroeg wakker gemaakt zouden worden voor de zonsopgang. Trouwens, de sterrenhemel was fantastisch om te zien!

2 april 2016

Vanmorgen dus zoals gezegd vroeg gewekt, en om 6uur gingen we naar een uitzichtpunt om de zonsopgang te bekijken over Uluru. Vanaf daar konden we ook Kata Tjuta ( de Olga's ) zien liggen, daar gingen we na de zonsopgang heen.
De zonsopgang was prachtig om te zien, de rots veranderde van een soort grijsachtig in prachtig rood. Daarna dus op naar Kata Tjuta!
Daar hebben we een wandeling van 2 en half uur gemaakt door de Valley of the Winds naar Karingana Lookout. Een prachtige wandeling over steile rotswanden. Het was erg warm en waren echt ontzettend veel vliegen (van de vliegen hadden we dus erg last van in outback, van zonsopgang tot zonsondergang..) maar het was zeker de moeite waard. Wat een uitzichten, fantastisch!
Daarna hadden we een autorit van zo'n 3uur voor de boeg richting Kings Canyon.
Onderweg zijn we gestopt om te lunchen bij Curtin Springs Roadhouse, hamburgers en worsten van de bbq. Even verderop stopte we nog even bij een uitzichtpunt naar Mount Connor en over een grote droge zoutvlakte, daarna weer verder naar ons volgende kamp op Kings Creek Station. Ook weer met 2 persoonstenten, camp kitchen en een mooi kampvuur waar deze avond het eten op gekookt werd. De douche en toilet waren lekker primitief, maar hadden prachtig uitzicht. Er zat namelijk geen deur in dus je keek direct de Bush in. Toen Nicoline ging douchen was de zon aan het ondergaan, ze genoot van het uitzicht en ineens kwam er een Dingo om het hoekje kijken. Geweldig zo douchen.
Daarna met z'n allen bij het kampvuur gewacht tot het eten klaar was. Nathan, collega van Dahna, hielp met het eten klaarmaken en speelde nog een stukje op zijn didgeridoo. Het was ontzettend gezellig met z'n allen.
Opnieuw was er een prachtige sterrenhemel te zien. Daarom besloten we om aankomende nacht in een "swag" te gaan slapen. Een swag is een soort waterdichte slaapzak met een matrasje en een kussen erin. Benieuwd hoe we zullen slapen vannacht!

3 april 2016

We werden om 5uur gewekt, en hoe...onder de prachtig heldere sterren, en muziek van Xavier Rudd met Follow the Sun. Luister het nummer maar eens, perfecte keuze van Dahna!
Nicoline had heerlijk geslapen in haar swag, Mattijs iets minder. Het matrasje was toch iets te dun dus hij had wat last van zijn rug, maar wel een machtig mooie ervaring!
Maargoed, even vlug opgefrist, ontbeten en de boel opgeruimd en we zaten om 6uur alweer in de bus richting onze volgende wandeling in Kings Canyon.
Toen de zon net opkwam begonnen we aan deze wandeling van 6km dit zou ongeveer 3 en half uur duren. Toen was het nog een prima temperatuurtje!
We begonnen bij Heartattack Hill, een hele steile klim! Dat was een pittig stukje, maar iedereen had het gered, dit was gelijk ook het lastigste stuk van de wandeling, dat hebben we maar vast gehad! Daarna liepen we verder over redelijk vlakke stukken. Onderweg kregen we regelmatig uitleg over de canyon, de planten en bomen en af en toe kwam er een aboriginal verhaal voorbij. Het was een prachtige wandeling!
Uiteindelijk kwamen we bij de rand van de kloof. Dat was een erg diep gat!
Nadat we wat foto's van het uitzicht gemaakt hadden liepen we verder naar "Garden of Eden". Het mooie groene dal van de kloof met een waterhole. Nadat we in het dal waren geweest liepen we aan de andere kant van de kloof weer naar boven. 80 jaar geleden was er een brok rots afgebroken en naar beneden gestort, dat was prachtig te zien vanaf deze kant. Je zag heel mooi het gladde stuk waar de rots was afgebroken. Daarna zijn we weer terug naar de parkeerplaats gelopen. Het was een prachtige wandeling, weer ontzettend de moeite waard!
Daarna gingen we naar onze lunch plek, zo'n 10 minuten rijden verderop. Dahna bereidde de lunch voor en de groep kon even afkoelen in het zwembad, dat was heerlijk! Na de lunch hadden we een mooie rit van ongeveer 4 uur voor de boeg. Bijna het hele stuk was onverharde weg. Dat was best leuk en we kwamen door prachtige landschappen! Ook zagen we onderweg heel veel wilde paarden! Na deze rit kwamen we bij de slaapplek voor 6 personen van de groep. De overige 10 personen , inclusief wij, werden opgehaald om teruggebracht te worden naar Alice Springs. De campsite die we achterlieten was ook weer ontzettend mooi, jammer om weg te gaan, maar morgen is het weer tijd voor onze volgende vlucht naar Darwin! Eenmaal terug in het hotel was dit toch ook wel weer fijn, heerlijk weer opgefrist! We waren best moe na deze dagen dus we hebben een goede lange nacht slaap gepakt.

4 april 2016

Vanmorgen een beetje rustig aan gedaan. Om 10uur uitgecheckt bij het hotel, daarna nog even Alice Springs in geweest. Hier is een oud kantoor en museum van de Royal Flying Doctor Service. Daar even naar binnen gelopen voor een kleine tour, we kregen een film te zien over de geschiedenis van de service en waarom deze zo belangrijk is in de uitgestrekte Outback. Was erg leuk om te zien. Daarna rustig aan richting het vliegveld gegaan voor onze vlucht naar Darwin.